Wat is linkbuilding? Een uitgebreide gids

De vindbaarheid van je website is te vergroten door verschillende factoren, ruim 200 wel te verstaan. Van al deze factoren is linkbuilding een van de bekendste. Niet voor niets zetten steeds meer websites linkbuilding in om het aantal bezoekers op de website te verhogen. Linkbuilding houdt in de basis in dat er links van externe websites naar jouw website verwijzen. Maar vandaag de dag gaat het niet meer om het aantal links dat naar jouw website verwijst, maar om de kwaliteit van deze backlinks. 

Dat linkbuilden effect heeft, is inmiddels wel bewezen. Zelfs Google heeft bevestigd dat het een van de grootste factoren is voor het verhogen van de vindbaarheid. En dat bewijst dan ook dat linkbuilding de moeite waard is. We vertellen je er graag meer over.

1- Wat is linkbuilding precies?

Samengevat houdt linkbuilding in dat je actief waardevolle links van andere websites naar je eigen site verzamelt. Het is een strategie om via belangrijke zoekwoorden hoger in zoekmachines zoals Google te ranken. Deze verbeterde posities resulteren in een toename van het bezoekersaantal op je website.

Google ziet de aanwezigheid van backlinks als een belangrijke graadmeter om de relevantie van een website te beoordelen. Hierbij ligt de focus van backlinks steeds vaker op de relevantie en kwaliteit ervan. Daar waar het vroeger vooral draaide om de kwantiteit aan links. Binnen de wereld van SEO, zoekmachineoptimalisatie, speelt linkbuilding dan ook een cruciale rol. Belangrijker dan men wellicht denkt. Zoekmachines zoals Google waarderen websites hoger als ze veel relevante externe links ontvangen. 

De logica hierachter is eigenlijk heel eenvoudig: zoekmachines beschouwen elke link als een stem voor je website. Hoe meer ‘stemmen’ je verzamelt, hoe significanter je site lijkt voor de zoekmachines. Mensen linken immers niet zomaar naar een website. Hierbij is het wel goed om te vermelden dat niet iedere link even zwaar weegt. Als een website van een bakkerij linkt naar een website van een autodealer, dan zal dit relatief minder zwaar wegen dan gelijkwaardige branches.

2- De voordelen van linkbuilding

Een goede strategie achter de linkbuilding op jouw website is essentieel om hogere bezoekersaantallen te realiseren. De voordelen van linkbuilden mogen dan ook niet onderschat worden: 

  • Een kwalitatief backlinkprofiel creëert autoriteit: Een kwalitatief backlinkprofiel bevat alle websites die naar jouw pagina’s verwijzen. Hoe beter dit profiel, hoe meer autoriteit het jouw website oplevert. 
  • Stabiele organische positie: Door de autoriteit van de betreffende pagina te tonen, onderscheidt jouw website zich van concurrenten. Zo blijft je positie in de zoekresultaten van Google stabiel en gewaarborgd.
  • Hoge relevantie van de website: Als je een autoriteit bent in je sector, toon je aan dat je website de vereiste deskundigheid bezit. Dit maakt je relevant voor bezoekers en leidt ertoe dat Google je website hoger waardeert.
  • De gemiddelde positie in zoekresultaten neemt toe: Je website bouwt betrouwbaarheid en relevantie op wanneer je veel backlinks opbouwt. Google beoordeelt dit als positief en zal dit laten tonen in een hogere positie in de zoekresultaten.
  • Hogere bezoekersaantallen op de website: Linkbuilding draagt bij aan een betere rangschikking in de zoekresultaten van Google. Een hogere positie resulteert vanzelf in meer bezoekersverkeer naar je site.
Ik wil linkbuilding!

3 - Welke manieren van linkbuilding zijn er?

Er is niet slechts een manier om te linkbuilden. Het is dan ook goed om de verschillende manieren van linkbuilden inzichtelijk te krijgen. Onderstaand noemen we er 4. 

Zelf backlinks toevoegen: Bij deze aanpak plaats je zelf actief links naar jouw website op het internet. Je kunt je bedrijf toevoegen aan diverse online bedrijvengidsen. Andere voorbeelden zijn het plaatsen van reacties op blogs en het creëren van profielen op sociale media. Deze soorten links hebben vanuit een SEO-oogpunt minder waarde omdat je ze zelf kunt genereren.

Backlinks kopen: Dit is een directe aanpak waarbij je betaalt voor links naar jouw website vanaf andere sites. Hoewel dit kan leiden tot een snelle toename van backlinks, is het aan te raden om links te kopen van een hoge kwaliteit. De links zijn online in een platform te selecteren waarna ze na betaling automatisch online komen.

Backlinks vragen: Outreach is een veelgebruikte methode in linkbuilding, waarbij je actief andere websites benadert met het verzoek om een link naar jouw domein, pagina of specifiek artikel te plaatsen. Deze aanpak kan tijdrovend zijn en biedt geen garantie op succes, aangezien er geen zekerheid is dat het verzoeken om backlinks daadwerkelijk resulteert in nieuwe links. Bovendien zijn websitebeheerders zich bewust van de waarde van een backlink en zullen daarom vaak een vergoeding vragen.

Controleer je huidige backlinks: Heb je al bestaande backlinks? We raden aan om deze regelmatig te controleren. Het kan namelijk voorkomen dat deze links verwijzen naar 404-pagina’s, en dat gaat ten koste van de kwaliteit van de backlinks. Er zijn daarnaast verschillende SEO-programma’s beschikbaar die laten zien of backlinks verloren zijn gegaan.

4 - Waar op te letten bij linkbuilding?

Wanneer je ervoor kiest om te linkbuilden is het van belang dat je volgens bepaalde regels te werk gaat. We benoemen graag een aantal van deze punten zodat je goed voorbereid te werk kunt gaan. 

  • Let op de relevantie van het linkbuilden: Zorg ervoor dat de links logischerwijs bij elkaar passen. Te veel irrelevante links kunnen namelijk nadelige gevolgen hebben voor de positie in de zoekmachines. 
  • De waarde van de links: Bepaalde websites bezitten een hogere ‘autoriteit’ dan andere. Een link van een website met veel autoriteit naar jouw website is meer waard en is daardoor waardevoller voor je. Hoe hoger de autoriteit van de verwijzende site, des te groter het voordeel voor jou.
  • Regelmatig nieuwe backlinks: Laat zien dat je actief bent en zorg regelmatig voor nieuwe backlinks. Maar let op: Wanneer je op een dag opeens 50 nieuwe backlinks verkrijgt, kan dit onnatuurlijk overkomen bij zoekmachines zoals Google. Een plotselinge toename kan de indruk wekken van spam-achtige of onethische linkbuilding praktijken, wat kan leiden tot een lagere waardering van je website. De snelheid waarin een website nieuwe backlinks krijgt noemen we link velocity.
  • De anchor teksten: Bij het uitvoeren van linkbuilding is het essentieel om een divers ‘ankertekstprofiel’ te hanteren. De ankertekst is de tekst die de kern vormt van zowel interne als externe links. Zorg ervoor dat het merendeel van de links naar je merknaam verwijst, maar experimenteer ook met variatie. Streef hierbij altijd naar een gezonde en natuurlijke balans in je ankerteksten.

5 - Linkbuilding anno 2024: De do’s en don'ts

Linkbuilding vereist een doordachte strategie. En dus zijn er veel do’s en don’ts die ter overweging moeten worden genomen. We benoemen er onderstaand een aantal:

Doen: 

  • Zorg ervoor dat de content waarbinnen wordt gelinkt van hoogwaardige kwaliteit is
  • Gebruik maken van natuurlijke links die logisch passen bij de tekst
  • Focus op kwaliteit van de links, niet op de kwantiteit ervan
  • Analyseer regelmatig of dat wat wordt gedaan ook effect heeft
  • Creëer een gevarieerd linkprofiel. Dit is de sleutelfactor voor een succesvolle linkbuilding strategie

Niet doen: 

  • Voorkom over-optimalisatie wat kan worden gezien als spam
  • Linkbuilding laten automatiseren door diverse tools. Dit kan leiden tot straffen.
  • Negeren van de nofollow-links op de website
  • De gebruikerservaring links laten liggen. De website moet relevante content bevatten en bovendien gebruiksvriendelijk zijn voor de bezoekers
  • Vermijd overmatig link ruilen om te voorkomen dat zoekmachines dit als manipulatief gaan zien
Ik wil linkbuilding!

6 - De basis voor goede linkbuilding

Kwalitatieve content en een technisch goed ingerichte website vormen de kern van een effectieve SEO-strategie. Alvorens te beginnen met linkbuilding, is het van essentieel belang ervoor te zorgen dat je website beschikt over hoogwaardige, relevante en boeiende content. Dit biedt verschillende voordelen, zoals het aansluiten van content bij relevante zoekwoorden en zoekvragen, waardoor zoekmachines een beter begrip krijgen van de inhoud van je website. Een duidelijke en overzichtelijke structuur op je website is vervolgens ook van groot belang, zowel voor zoekmachines als voor bezoekers, omdat dit het gemakkelijker maakt om de inhoud te begrijpen en te vinden. Regelmatige updates van je content tonen aan dat je site actueel is, wat door zoekmachines wordt gewaardeerd. 

Naast content zijn de technische aspecten van je website cruciaal. Voordat je je concentreert op linkbuilding, dien je ervoor te zorgen dat de technische infrastructuur van je website goed is geoptimaliseerd. Belangrijke technische overwegingen zijn onder andere het waarborgen van een snelle laadtijd van je website, gezien de impact op zowel zoekmachineoptimalisatie als gebruikerservaring. Daarnaast moet je site goed functioneren op mobiele apparaten, gezien het groeiende aantal mensen dat via smartphones en tablets zoekt. Maak je website gemakkelijk toegankelijk voor zoekmachines, zodat alle pagina’s geïndexeerd kunnen worden. Gebruik duidelijke, begrijpelijke URL-structuren voor je pagina’s en zorg voor een veilige website met HTTPS.

Met kwalitatieve content en een geoptimaliseerde technische infrastructuur leg je een solide basis voor een succesvolle linkbuilding strategie.

7 - Kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding: Wat zijn de verschillen?

We hebben in deze blog meerdere malen geschreven over kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding. Maar wat is nu exact het verschil? 

Kwalitatieve linkbuilding

Met kwalitatieve linkbuilding wordt bedoeld dat je zorgt voor het verkrijgen van hoogwaardige en relevante backlinks naar de website. Dit houdt in dat de links afkomstig zijn van betrouwbare, gezaghebbende bronnen voornamelijk binnen dezelfde industrie. Deze links moeten logisch zijn en passen binnen de context van de content waar ze in voorkomen. Het draait hier dan vooral om de kwaliteit en niet om de hoeveelheid. 

Kwantitatieve linkbuilding

Bij kwantitatieve linkbuilding draait het om massa en minder om de kwaliteit van de backlinks. Dit wordt echter vaak als spam gezien en daardoor negatief beoordeeld door zoekmachines als Google. Hoewel kwantitatieve linkbuilding snelle resultaten kan bewerkstelligen, houdt het ook grote risico’s in en kan het schadelijk zijn voor je plaatsing in zoekmachines.

In het algemeen geldt dat kwalitatieve linkbuilding als een langdurigere en doeltreffendere strategie wordt gezien. Dit komt doordat het zich concentreert op het creëren van vertrouwen en gezag bij zowel zoekmachines als websitebezoekers.

8 - De ontwikkelingen rondom linkbuilding

Binnen de wereld van linkbuilding zijn er continu ontwikkelingen gaande. Het is dan ook van belang om deze ontwikkelingen op de voet te volgen en je linkbuilding strategie hierop aan te passen. Linkbuilding op zich is al jarenlang een populaire SEO methode om een hogere vindbaarheid te realiseren. En dus wordt er ook veel over geschreven en is er ontzettend veel informatie over te vinden. 

Er worden veel studies ingezet om te beoordelen in hoeverre linkbuilding impact heeft op de vindbaarheid in zoekmachines als Google. Deze ontwikkelingen laten zien dat er een daadwerkelijk verband is tussen het aantal kwalitatieve backlinks en het webverkeer naar deze websites. Linkbuilding is en blijft dan ook nog altijd een zeer interessante SEO-strategie.

9 - De strategie en tactieken achter linkbuilding

Voordat er kan worden begonnen met een effectieve linkbuilding strategie is het van belang om de basis goed op orde te hebben. Dat begint bij het goed inrichten van alle belangrijke onderdelen van je SEO. Denk aan goede content, een technisch goed werkende website en het gebruik van de juiste zoekwoorden. Vervolgens is het van belang dat er linkbuilding-waardige teksten aanwezig zijn op de website, zodat het linkbuilden ook daadwerkelijk effect zal hebben. 

Heb je deze basis op orde? Dan zijn er diverse linkbuilding tactieken die kunnen worden ingezet om resultaat te realiseren. We benoemen er een aantal: 

Outreach

Met outreach wordt een linkbuilding strategie bedoeld waarbij men websites benadert die mogelijk interesse kunnen hebben in het linken naar jouw website en content. Een voorbeeld: Wanneer je een blog hebt geschreven over dierenvoeding kan het benaderen van websites over dieren een goede manier zijn om aan kwalitatieve backlinks te komen.

Instappen in broken linkbuilding

Broken linkbuilding staat bekend als een uiterst effectieve en invloedrijke linkbuilding methode. Hiervoor kun je het best gebruikmaken van een SEO-tool om het domein van een grote speler in jouw sector te onderzoeken. Controleer vervolgens of er sprake is van niet-werkende links op deze site. Veel grote websites hebben namelijk wel een aantal kapotte links. Stel je voor dat zo’n site een artikel heeft en daarbij verwijst naar een bron die niet langer actief is, dan noem je dit een broken link. Jouw taak is om een uitstekend artikel over hetzelfde onderwerp te schrijven en vervolgens de eigenaar te benaderen. Hier stel je de vraag of jouw artikel wellicht kan worden gelinkt. 

Gastblogs of product testing

Door gastartikelen te schrijven of aan product testing te doen voor andere websites in jouw branche, kun je waardevolle backlinks creëren. Deze strategie draait om het delen van jouw expertise op andere relevante platforms, wat niet alleen zorgt voor backlinks maar ook je autoriteit en zichtbaarheid binnen de branche vergroot.

Links kopen of ruilen

Het uitwisselen of aankopen van links wordt officieel niet door Google aanbevolen, maar toch kiezen veel websites die hun vindbaarheid willen vergroten voor deze tactiek. Het houdt in dat je links koopt of ruilt bij specifieke websites die backlinks aanbieden.

10 - Interne linkbuilding mag niet worden vergeten

In deze gids hebben we het uitgebreid gehad over linkbuilden in het algemeen, waarbij er met name veel raakvlakken zijn met extern linken naar andere websites. Hier moeten we wel bij vermelden dat interne linkbuilding niet mag worden overgeslagen bij het efficiënt inrichten.

Interne links zijn links die afkomstig zijn van andere pagina’s binnen hetzelfde domein. Deze links kunnen zich in de tekst bevinden, maar ook in de header, footer, of zelfs in navigatiemenu’s. Wat interne linkbuilding zo aantrekkelijk maakt, is dat je hier volledige controle over hebt. Terwijl externe backlinks afhankelijk zijn van andere websites die naar de jouwe verwijzen, kun je intern zelf bepalen welke pagina’s op jouw eigen website met elkaar worden verbonden. Dit geeft je de vrijheid om de gebruikerservaring te verbeteren, de hiërarchie van je website te bepalen en je content effectief te organiseren.

Meer lezen over interne linkbuilding? Bekijk ook eens deze pagina.

11 - De werkwijze van linkbuildenuitbesteden.nl

Bij Linkbuildenuitbesteden.nl werken we volgens een betrouwbare en bewezen werkwijze om ervoor te zorgen dat jouw website meer webverkeer krijgt en hoger scoort in de zoekresultaten. Wij hanteren hiervoor het volgende stappenplan: 

  1. Hoger in de zoekmachines
    Via deze link geef je jouw website, waarmee je hoger wilt scoren in Google, aan ons door. Vervolgens kun je de gewenste trefwoorden bijvoegen, zodat wij weten op welke woorden jij wilt scoren in Google. 
  2. Ontvang vrijblijvend een op maat gemaakt linkbuilding pakket
    Vervolgens gaan we voor je aan de slag om geheel vrijblijvend een linkbuilding pakket op maat samen te stellen, middels een Excel sheet. Deze ontvang je dan per e-mail en indien je al een account hebt, zetten we het pakket ook daar voor je klaar.
  3. Het linkbuilding pakket starten
    Wanneer je tevreden bent met het linkbuilding pakket dat we je hebben toegestuurd, kunnen we overgaan tot een samenwerking. Je kunt dan een betaling doen in jouw eigen account. Na deze betaling ontvang je van ons de factuur en gaan wij aan de slag met het plaatsen van backlinks, die automatisch over een bepaalde periode worden verspreid.
Ik wil linkbuilding!

12 - Meer weten over linkbuilding?

Wij hopen dat deze gids je meer inzicht heeft gegeven over linkbuilding en de directe voordelen die het voor jouw website kan hebben. Uiteraard begrijpen we dat de strategie rondom linkbuilding vragen op kan roepen. Daarom staan we graag voor je klaar om je meer te vertellen over linkbuilding en wat we met linkbuildenuitbesteden.nl voor jou kunnen betekenen. 

Samen gaan we aan de slag om de vindbaarheid van jouw website te optimaliseren en een sterke online aanwezigheid op te bouwen.

Onze Linkbuilding Pakketten

Wanneer je in je linkportfolio gaat investeren om je zoekpositie te verbeteren, is het belangrijk dat je daarvoor de juiste partner vindt.

Zilver

€95 

p/m

MEEST GEKOZEN – Krachtig pakket voor een klein budget. Goed voor lage concurrentie zoektermen.

  • 25+ homepage links
  • 12+ startpagina links
  • 1 link bij een artikel
  • Inhoudelijk artikel
  • In-content links
  • Spreadsheet overzicht
  • Totaal 38 Links p/j
  • Gratis samengesteld

Goud

€245 

p/m

Hier begint het pas echt. Medium-concurrentie zoektermen brengen wij omhoog.

  • 65+ homepage links
  • 25+ startpagina links
  • 2 links bij een artikel
  • Inhoudelijk artikel
  • In-content links
  • Spreadsheet overzicht
  • Totaal 92 Links p/j
  • Gratis samengesteld

Platinum

€495 

p/m

Dit is een echt POWERpakket, voor meerdere medium tot high-concurrentie zoektermen.

  • 160+ homepage links
  • 65+ startpagina links
  • 12 Inhoudelijke artikels
  • 24 In-content links
  • Spreadsheet overzicht
  • Totaal 253 Links p/j
  • Gratis samengesteld