Kwantiteit en kwaliteit. Korte termijn en lange termijn.
Bijna elke website komt erop uit dat er geïnvesteerd moet worden in backlinks, om de nodige posities te krijgen in de zoekmachines. Immers, de concurrenten doen dat ook, dus achterblijven is geen optie. Maar, het is niet een hele simpele zaak om gewoon maar ergens een pakketje weg te halen. Afgezien van technisch goed linkbuilden voor een natuurlijk linkprofiel is het vaak verleidelijk om snel resultaat te halen. Dit is uiteraard heel begrijpelijk, je wil resultaten uit je investering. Toch blijkt iedere keer weer dat een lange termijn strategie het vaak een stuk beter doet. Langzaam stap voor stap opbouwen via bijv. long tail keywords om daarna de concurrentie aan te gaan voor de hoofdkeywords. Ook is het belangrijk dat je genoeg waarde terug ontvangt voor je waardevolle euro’s. Als je niet de kwaliteit ontvangt die men beweert, dan krijg je niet genoeg bezoekers op de website om de onkosten te dekken. Het mooiste zou natuurlijk zijn om de onkosten in meervoud eruit te krijgen.
Er zijn verschillende manieren waarop je kunt ontdekken of de leverancier verstand van zaken heeft en om te achterhalen wat de kwaliteit is van hetgeen diegene aanbiedt.
Vragen die je kunt stellen
Een methode die je kunt toepassen om te weten of de backlinks leverancier enigszins weet wat belangrijk is, is om een truucvraag toe te passen: “Kun je mij vertellen welke Google Pagerank de backlinks hebben?”. Pagerank is een achterhaalde statistiek van Google zelf, die al jaren niet meer wordt berekend. Als de verkoper met een getal komt, of spreekt in termen van Pagerank, dan is het vluchten geblazen, want een echte SEO-verkoper weet dat dit geen actuele statistiek is. Wel kan de verkoper jou corrigeren. Er zijn namelijk wel vervangende statistieken zoals Page ‘Authority’, van het bedrijf Moz (en (Trust/Citation)Flow van Majestic). Als de verkoper page authority noemt, of Trustflow, dan is dat eigenlijk een pluspunt.
Een andere vraag die je kunt stellen is: ‘Welke TF/CF verhouding hebben jouw backlinks?’. Een goede verkoper weet wat de letters inhouden (Trustflow en Citationflow). Een goede verhouding is dat ze bijna gelijk zijn. Nog beter is dat de TF hoger is dan de CF. Als de verkoper iets zegt zoals ‘Een hele goede verhouding’, dan kun je doorvragen wat de verhouding ongeveer is, want het lijkt erop dat de verkoper de vraag ontwijkt. Als diegene niet met een concreet antwoord komt, kun je nog de vraag stellen welke TF/CF-waarde de links hebben. Als de verkoper verder ontwijkt, dan is dat een grote rode vlag. TF en CF zijn algemene termen in de SEO wereld, en een beetje verkoper weet hier genoeg over.
Je kunt ook vragen stellen over ‘dripfeeding’. Dripfeeding houdt in dat de links worden geplaatst met spreiding over een tijdsperiode. Het allerbeste is dat het langzaam begint, en steeds sneller gaat. Dit simuleert een natuurlijke groei van de website. Maar, dit is niet per se een vereiste. Een spreiding over een grotere tijdsperiode is op zich ook al heel goed. Hier kun je dus vragen over stellen, zoals: ‘Welke dripfeeding techniek hanteer je?’. Als de backlinks in 1x geplaatst worden is niet gewenst, bijna elke leverancier dient dripfeeding toe te passen, tenzij het om een heel klein pakket gaat. Dripfeeding is een algemene term en zou bekend moeten zijn. Het is een kleine rode vlag als de verkoper dit niet weet, dan zou je kunnen vragen of er een spreiding over tijd plaatsvindt. Als de verkoper dit niet kan bevestigen, en het pakket is niet heel klein, dan is dat een grotere rode vlag.
Verder kun je vragen stellen over de balans van ankerteksten. Ook dit is heel normaal in de SEO-wereld. Een natuurlijke spreiding van ankerteksten houdt in dat de links die naar de website zullen verwijzen, niet allemaal jouw gewenste zoekwoord/keyword zijn. Google herkent dit namelijk heel snel, en kan daardoor een boete toekennen via de backlink. Bij een natuurlijke balans zal een deel minder dan 50% het zoekwoord bevatten, en variaties daarop. Een deel zal jouw website url zijn, een deel zal jouw merknaam zijn, een deel zal gewoon relevante termen zijn, en een deel zijn algemene verwijzingstermen zijn zoals ‘Klik hier’, of ‘Website’. Als de verkoper dit niet kan bevestigen dat dit het geval zal zijn, of niet bij uitzondering uitleg kan bieden waarom deze hierop een uitzondering toepast, dan is dat ook een grote rode vlag. Er zijn wel uitzonderingen dat er geen variatie op de ankerteksten wordt gebruik, namelijk als je hele hoogwaardige dure backlinks koopt, dan wil je die specifiek richten op de zoekwoorden. Dan kun je de balans treffen met gebruik van minder kwalitatieve, goedkopere backlinks.
Statistieken die van belang zijn
Verder zijn er nog manieren om te bepalen of de backlinks van goede kwaliteit zijn. Probeer de getallen te bemachtigen van de volgende ‘SEO-metrics’: Moz Page authority, Moz Domain authority, Majestic Trustflow en Citationflow, aantal ‘verwijzende domeinen/pagina’s’, en ook belangrijk: OBL, ‘Outgoing BackLinks’.
OBL moet altijd zo laag mogelijk zijn. Maar je kunt niet direct stellen dat ‘x’ OBL is heel slecht of goed is, dat hangt van de autoriteit van de pagina af. Dus een hele hoge pagina autoriteit (TF/CF/PA) kan ook een hogere OBL dragen. Het is ook belangrijk dat het aantal verwijzende domeinen niet heel laag is terwijl verwijzende pagina’s heel hoog is. Diversiteit in domeinen is gewenst, tenzij er bijv. hoge autoriteitsdomeinen tussen zitten.
backlinks.nl
Lees MeerOnze Linkbuilding Pakketten
Wanneer je in je linkportfolio gaat investeren om je zoekpositie te verbeteren, is het belangrijk dat je daarvoor de juiste partner vindt.
Zilver
€95
p/m
MEEST GEKOZEN – Krachtig pakket voor een klein budget. Goed voor lage concurrentie zoektermen.
- 25+ homepage links
- 12+ startpagina links
- 1 link bij een artikel
- Inhoudelijk artikel
- In-content links
- Spreadsheet overzicht
- Totaal 38 Links p/j
- Gratis samengesteld
Goud
€245
p/m
Hier begint het pas echt. Medium-concurrentie zoektermen brengen wij omhoog.
- 65+ homepage links
- 25+ startpagina links
- 2 links bij een artikel
- Inhoudelijk artikel
- In-content links
- Spreadsheet overzicht
- Totaal 92 Links p/j
- Gratis samengesteld
Platinum
€495
p/m
Dit is een echt POWERpakket, voor meerdere medium tot high-concurrentie zoektermen.
- 160+ homepage links
- 65+ startpagina links
- 12 Inhoudelijke artikels
- 24 In-content links
- Spreadsheet overzicht
- Totaal 253 Links p/j
- Gratis samengesteld